שאלון לאבחון הפרעת קשב וריכוז – ADHD – בנים (6-18 שנים)

שאלון לאבחון עצמי  של הפרעת קשב וריכוז – ADHD – בנות (6-18 שנים)

שאלון לאבחון עצמי של הפרעת קשב וריכוז ADHD - מבוגרים

שאלון לאבחון עצמי של הפרעת קשב וריכוז ADHD - מבוגרות

שלום לכם!
 

מטרת השאלונים המצורפים במדור זה היא לא לבצע אבחון הפרעות קשב וריכוז עצמי רפואי מדויק האם לכם או לבנכם/בתכן יש הפרעת קשב וריכוז אלא לתת לכם אינדיקציה ראשונית לכך. ברצוננו להדגיש כי לא ניתן על סמך שאלון בודד זה או אחר לקבוע אבחנה וחייבים לבצע אבחון מלא.

 
מילוי השאלון לוקח כעשר דקות בלבד! הקדישו לכך את הזמן, הסבלנות ואת תשומת הלב וכן את הכנות למלא שאלון זה. הוא נועד לכם, אינכם חייבים להראות אותו לגורם כלשהו.

במידת הצורך עשו הפסקה קצרה ותחזרו בהמשך למלא את השאלון.
 
למי נועד השאלון של אבחון הפרעות קשב וריכוז?

יכול למלא אותו למעשה כל אחד אשר חושב כי לו או לקרוב משפחתו יש הפרעת קשב וריכוז.
מורים ואנשי מקצוע אחרים יכולים למלא שאלון זה לילדים הלומדים בכיתתם על מנת לקבל אינדיקציה ראשונית האם להפנות את הילד לאבחון.

 
האם לצורך קבלת מידע מהשאלון  חייבים למלא אותו?

ברור שלא! גם מעיון בסעיפים השונים של השאלון ומבלי למלא אותו ניתן כבר לקבל התרשמות ראשונית אילו תכונות ואילו הפרעות צפויות במסגרת הפרעת קשב וריכוז. השאלון עצמם כולל ביטויים שונים של תסמיני קשב, אימפולסיביות, פעילות יתר וכן תסמינים של הפרעה מתנגדת מתמרדת (Oppositional defiant disorder ).

 
האם חייבים למלא את כל הסעיפים של השאלון?

כן! אם אתם רוצים לקבל תשובה מילולית  (ולא רק התרשמות שלכם מהסעיפים השונים של השאלון) עליכם להקפיד ולמלא את כל הסעיפים – לא נורא!  חוסר סבלנות זה חלק מהסיפור...

 
ואם על פי השאלון קיים חשד להפרעת קשב מה עושים?

ראשית, לא חיייבים לעשות דבר! ניתן עם זאת לפנות לאבחון מסודר במידה ואתם חושבים כי ההפרעה גורמת לקשיים תפקודיים התנהגותיים, לימודיים או משפחתיים. לא כל מי שיש לו הפרעת קשב חייב אבחון! שוב, להדגיש, יש מקום לבצע אבחון זה אם חשים קושי תפקודי. איך מודדים קושי זה ומתי הוא משמעותי? זו כבר שאלה מסובכת ונתונה לשיקול דעתכם!

 
הסבר נוסף לגבי אבחון הפרעת קשב וריכוז

תסמונת טווח הקשב הקצר עם וללא פעילות יתר (ADHD ) היא תסמונת התנהגותית המתבטאת באוסף של תסמינים (סימפטומים) הקשורים לטווח קשב קצר (בעיקר במשימות משעממות וחד גוניות), הסח הדעת, ביטויים שונים של אימפולסיביות, תסמינים של פעילות יתר, אלימות, קושי בויסות תגובות והתנהגות על פי כללים מקובלים, חוסר עקביות בתגובה והתנהגות במצבים שונים. קשיי למידה שכיחים בילדים עם ADHD   אך הם לא מהווים חלק מההגדרה של אבחנה זו. כמו כן חשוב להדגיש כי לא כל התסמינים מופיעים בכל הילדים ובהחלט יתכן כי רק חלק מהמרכיבים השונים קיימים כאשר לעתים אין כלל ביטויים של פעילות יתר (היפראקטיביות) או אלימות.


עפ"י הסיווג המקובל כיום קיימות מספר צורות שכיחות של הפרעת קשב

Attention-deficit/hyperactivity disorder, Combined type   - ADHD

Attention-deficit/hyperactivity disorder, Predominantly inattentive type   - (ADD)

 

המינוח מטעה לעתים אשר שואלים לעתים תכופות למה מופיעה המילה היפראקטיביות או בקיצור האות  H כאשר הילד עצמו שקט, ביישן ולא היפראקטיבי.

Attention-deficit/hyperactivity disorder, Predominantly hyperactive-impulsive type

לאבחנה זו לא נתייחס במפורש בפענוח של השאלון.

ייתכנו מצבים שבהן לא תפורט האבחנה הסבירה אלא רק אם קיימת אינדיקציה להפרעת קשב וריכוז (וזאת בהתאם למידת ההתאמה או אי ההתאמה להגדרה של הפרעת קשב לפי הסיווג המקובל של DSM4 )

זהו! קראתם בסבלנות את כל ההסבר? אז כנראה שלפחות לכם אין הפרעת קשב.....

ועכשיו לשאלונים עצמם אשר לנוחותכם מחולקים לשאלון ילדים ומתבגרים (גילאי   6-18 ש') זכר ונקבה וכן שאלוני מבוגרים.

במידה ונתקלתם בקושי במילוי השאלון או בפענוח הנכם יכולים להתקשר לדר' עדי אדר – טלפון 050-6800178 בין השעות 2030-2230

 
 
 
דף הבית 
אודות  
תהליך האבחון של הפרעת קשב 
מבחנים ממוחשבים  
שאלונים להורדה  
שאלונים לאבחון עצמי 
מאמרים 
עדכונים 
קטעי וידאו 
...אימרות כנף של 
...ולעתים העיניים דומעות 
לילדים ונוער 
פורום 
דרכי הגעה  
קישורים מומלצים 
צרו קשר  

 

כל הזכויות שמורות למכון אדר © 2008