הפרעת קשב וריכוז – ADHD – במבוגרים


חלק ראשון : הקדמה/דר' עדי אדר

מעט מוזר לחשוב שעד אמצע שנות השבעים של המאה הקודמת (כן ככה זה באמת נשמע מזמן....) בהפרעת קשב נחשבה נחלתם של ילדים בלבד וההנחה הייתה שהפרעה זו למעשה לא קיימת במבוגרים!

חוקר בשם Wender תיאר בתקופה זו קבוצת מבוגרים עם תסמינים של הפרעת קשב ואשר אובחנו בילדותם כלוקים בהפרת קשב. הוא דיווח על הצלחה טיפול תרופתי בתכשירים מעוררים (כמו ריטלין).

כיום במחשבה שלאחר מעשה בהחלט מוזר כי הפרעה שכה דווחה ותוארה בילדים זכתה להתעלמות ואולי הכחשה של ציבור כה גדול של חוקרים אשר נטו להניח שזוהי הפרעה המוגבלת לילדים וחולפת בהתבגרות.

השכיחות של הפרעה זו  משתנה במחקרים שונים  וכך בעבודתם של ברקלי וחבריו (2) דווח על שכיחות של כ- 4.4% מהמבוגרים כאשר רק מיעוטם טופלו תרופתית.

מבחינה היסטורית מעניין לבחון את הדרך הארוכה בת 110 שנים מאז התיאור הראשון של Still (3) על ילדים עם נזק מוחי מזערי. תיאור זה ייחס לתסמינים ההתנהגותיים של הפרעת קשב רקע אורגני מוחי. כלומר הנטייה אז , הרבה שנים לפני היכולות המודרניות של אמצעי ההדמיה השונים, הייתה לייחס פגיעה מוחית ממשית המסבירה כביכול התנהגות חריגה של הילדים.

הטיפולים התרופתיים הראשוניים בהפרעה זו מדווחים בשנת 1937 עם מתן תערובת אמפטמינים. כמעט מדהים לציין כי גם כיום לאחר חלוף 75 שנים עדיין מטפלים בהצלחה בתערובת אמפטמינים (אדרל) בהפרעה זו.

התסמינים של הפרעת קשב מדווחים במאמרים רבים ומתבססים כיום על ההגדרה כפי שמופיעה ב- DSM-4-TR ובקצרה כוללת 9 תסמינים של הפרעת קשב וריכוז ותשעה תסמינים של אימפולסיביות/היפראקטיביות. בצורה קצת פשטנית מוגדרת ההפרעה כקיומם של שישה מתוך תשעה תסמינים של אחת מהקבוצות או של שתיהן ביחד.

מעניין לציין כי בעדכון של ההפרעה כפי שצפוי להופיע במאי 2013 – DSM- 5 מספיק יהיה קיומם של ארבעה תסמינים מתוך תשעה לקביעת האבחנה במבוגרים!

כלומר מתבססת התובנה שמבוגרים התסמינים פחות בולטים וברורים בהשוואה לילדים.

בנוסף לתסמינים של ההפרעה  הרי שלצורך ההגדרה צריכים להתקיים מספר תנאים נוספים:

1.      תחילת התבטאות הסימפטומים לפני גיל 7 שנים (במידה והפרעת הקשב והריכוז מופיעה בגיל מאוחר יותר הסיכוי הוא שהגורם הוא לא הפרעת קשב וריכוז ראשונית אלא מצבים אחרים כגון  "סערת גיל ההתבגרות", הפרעה חברתית או רגשית וכ"ו).

  1. התבטאות ההפרעה קיימת לפחות בשני מצבים חברתיים שונים (בית ספר, בית, בזמן הבדיקה הנוירולוגית).

  2. ההפרעה קיימת לפחות 6 חודשים.

  3. ההפרעה גורמת לפגיעה משמעותית בתפקוד האקדמי, חברתי או תעסוקתי (תעסוקתי – הכוונה למבוגרים עם ADHD העלולים להתקשות להתמיד או להצליח במקום עבודתם).

  4. הסימפטומים לא מוסברים ע"י הפרעה אחרת כגון PDD (Pervasive developmental disorder), הפרעת אישיות, חרדה, דיכאון וכ"ו.

 

התסמינים משתנים במהלך ההתבגרות ולכן צריך להתייחס לתסמינים הקלסיים של ההפרעה מתוך התאמתם לגיל המבוגר יותר. כך למשל תסמיני חוסר קשב בילדים באים לידי ביטוי בגיל המבוגר כקושי בהתארגנות, נטייה לפיזור דעת, איבוד חפצים, קושי בארגון זמן, קשוי להשלים משימות, שחיינות, וניסון להימנעות ממשימות הדורשות ריכוז.

גם תסמיני פעילות יתר, היפראקטיביות, משתנים בגיל המבוגר. כמבוגרים הם נוטים להיות לעבוד שעות רבות ביממה, לעבוד במספר עבודות, לעתים תכופות במשרות שדורשות פעלתנות פיסית.

 

 
ביביליוגרפיה
 
1. Wender PH. ADHD in adults.NY:Oxford University press; 1995.
2 Barkley RA, Murphy KR, Kwasnik D. Motor vehicle driving competencies and risks in teens and young adults with attention deficit hyperactivity disorder. Pediatrics. 1996;98(6 Pt 1):1089-1095.
3. Still GF. Some abnormal psychical conditions in children. Lancet. 1902;1:1008-1012,1077-1082,1163-1168.

 

לרוש העמוד
 
דף הבית 
אודות  
תהליך האבחון של הפרעת קשב 
מבחנים ממוחשבים  
שאלונים להורדה  
שאלונים לאבחון עצמי 
מאמרים 
עדכונים 
קטעי וידאו 
...אימרות כנף של 
...ולעתים העיניים דומעות 
לילדים ונוער 
פורום 
דרכי הגעה  
קישורים מומלצים 
צרו קשר  
 
כל הזכויות שמורות למכון אדר © 2008