הפרעת קשב וריכוז – ADHD

הפרעת קשב וריכוז – תסמינים /דר' עדי אדר

 

מהם הביטויים של ההפרעה?

קיים אוסף של סימנים (ולכן מדובר בתסמונת) אשר לא בהכרח מופיעים בכל הילדים. מקובל לחלק את הסימפטומים לשלוש קבוצות עיקריות :

1. סימפטומים הקשורים בקשב ויכולת ריכוז .

2. סימפטומים הקשורים לאימפולסיביות.

3. סימפטומים הקשורים לתנועתיות יתר.

האבחנה מתבססת כיום על קריטריונים בכל אחת מהקבוצות כפי שיפורטו בהמשך.

בנוסף לקבוצות שהוזכרו לעייל ניתן לציין שני מאפיינים נוספים :

4. קושי להתנהג על פי כללים מקובלים.

•  חוסר עקביות בתגובה והתנהגות במצבים שונים.

איזה ביטויים של חוסר קשב קיימים ב- ADHD ?

הקושי העיקרי בתחום זה הוא יכולת הקשב המתמשך ( sustained attention ). הכוונה ליכולת לבצע משימה חד-גונית,לא מעניינת או שחוזרת על עצמה ולאורך זמן. ילדי ADHD בעלי יכולת מיקוד וריכוז לזמן קצר בנוגע למשימות שהם מתבקשים למלא. הקושי שלהם הוא להתמיד במיקוד זה לאורך זמן!

ילדים עם ADHD מאבדים ענין, מיקוד וקשב מהר יותר מילדים אחרים. כתוצאה מכך הם "קופצים" למשימה אחרת, לתחום ענין אחר ובכך הם משולים לפרפר המרפרף מפרח לפרח בחיפוש צוף (או ענין)…. ילדים אלה נוטים לחפש גירויים (המספקים אותם לזמן קצר). הם נוטים לחפש משימות שמתגמלות אותם.

ילדי ADHD למעשה נמשכים לגירויים בעלי עוצמה גבוהה ולכן לעתים קרובות ההורים מציינים כי הילדים "יכולים לשבת שעות ליד טלוויזיה, אי אפשר להזיז אותם מהמחשב" כלומר ברגע שילדים אלו מקבלים גירוי בעל עוצמה גבוהה יכולת ההתמקדות שלה גבוהה ובמקביל ביטויי אי השקט המוטורי פוחתים.

נושא זה הוא מאוד חשוב מכיוון שהנטייה של הילדים לחפש גירויים שיש בהם ריגוש רב כרוכה גם בפעילות מסוכנת, התנסויות העלולות לגרום לפציעתם. ילדים אלו נוטים בתקופת גיל ההתבגרות לעסוק בפעילויות שיש שהן סיכון פיסי ובריאותי (עישון, נהיגה מסוכנת ועוד….).

להלן קריטריונים מקובלים כיום כמאפיינים ילדי ADHD עם הפרעות קשב:

1. לעתים קרובות לא מקדיש/ה תשומת לב לפרטים הקשורים

לשיעורים או לפעילויות אחרות, עושה שגיאות "טיפשיות"

בשיעורים או בפעילויות אחרות בגלל פיזור דעת.

2. מתקשה להתמיד במשימות או משחקים ("מפסיק/ה באמצע").

3. לעתים קרובות נראה כי לא מקשיב/ה למה שאומרים לו/לה.

4. מתקשה למלא הוראות ולסיים שיעורים ומטלות אחרות

(אם כי מבין את ההוראות הנדרשות ממנו/ה).

5. מתקשה לארגן משימות (הכנת שיעורים, ארגון חומר לימודי במסגרת עבודות חקר, וכדומה).

6. לעתים קרובות מסרב/ת לבצע משימות הדורשות הקשבה

והתמדה (כגון שיעורים או עזרה בבית).

7. לעתים קרובות מאבד/ת חפצים הדרושים לפעילות יום-יומית

(צעצועים, כלי כתיבה, ספרים וכו').

8. גירויים חיצוניים (רעשים, מוסיקה , פטפוט של חברים,

טלוויזיה) מסיחים בקלות את דעתו/ה ולכן מפסיק/ה להיות מרוכז

בשיעורים או במטלות אחרות.

9. "מבולבל/ת ושכחן/ית" בפעילויות יום-יומיות (שוכח/ת למסור

הודעות , שוכח/ איפה הניח חפצים, מאבד חפצים…).

מהם הסימפטומים של אימפולסיביות?

1. עונה לשאלות לפני שסיימו לנסח אותן.

2. מתקשה לחכות לתורו/ה במשחקים או בפעילויות חברה.

3. לעתים קרובות מטריד/ה או מפריע/ה לילדים אחרים.

מה מאפיין פעילות יתר ("היפראקטיביות") ?

1. מגלה סימני אי שקט, "זז/ה הרבה במקום" "קשה לו/ה לשבת במקום", "יש לו/ה קוצים", מרבה להתעסק בידיים או רגליים, ("לא מסוגל/ת לשבת בשקט על הכיסא"), מתופף/ת על השולחן.

2. לעתים קרובות קם/ה מהמקום, עוזב/ת את הכיתה.

3. מרבה בריצה או בטיפוס (על עצים, מקומות גבוהים), נחבל/ת לעתים קרובות, מבצע/ת פעילות מסוכנת.

4. מתקשה לשחק בשקט.

5. מרבה להתרוצץ, להסתובב, לטפס על חפצים בכיתה או בבית.

6. מרבה לדבר, פטפטן/ית.

 

 

לרוש העמוד
 
דף הבית 
אודות  
תהליך האבחון של הפרעת קשב 
מבחנים ממוחשבים  
שאלונים להורדה  
שאלונים לאבחון עצמי 
מאמרים 
עדכונים 
קטעי וידאו 
...אימרות כנף של 
...ולעתים העיניים דומעות 
לילדים ונוער 
פורום 
דרכי הגעה  
קישורים מומלצים 
צרו קשר  
 
כל הזכויות שמורות למכון אדר © 2008