הפרעת קשב וריכוז – ADHD

תאור /דר' עדי אדר

 

תסמונת טווח הקשב הקצר עם או ללא פעילות יתר ( ADHD ) היא תסמונת התנהגותית אשר ביטוייה רבים ומגוונים. היא לא באה לידי ביטוי במלואה בכל ילד (או ילדה) . התיאור בהמשך מתיחס יותר לגילאי גן- תחילת בי"ס כאשר בהדרגה התמונה הקלינית משתנה ומתמתנת.

הכתוב להלן לא משקף את התנהגות כל ילדי ADHD , הוא כללי ונועד לסייע לכם לאתר ולהכיר ילדים אלו. בהחלט אין תאור זה אמור לשקף ספציפית התנהגות ילד זה או אחר ויש להתייחס אליו כאל דפי מידע בלבד .

הערה : התיאור נכתב בלשון זכר אם כי הוא יכול להתאים גם לבנות.

ראשית, הילד מתקשה לקום בבוקר , לעתים הגורם לכך הוא קשיי ההרדמות (המהווים חלק מהתסמונת ולעתים כתופעת לוואי לטיפול התרופתי) ולעתים עקב כך שהוא לא אוהב ללכת לבית הספר (מופיעים מגוון סיבות כולל כאבי ראש או תחלואי גוף שונים ועוד).

ההליכה לבית הספר מהווה משימה קשה הן בגלל קשיי ההתארגנות המאפיינים את כל מהלך פעילותו : התיק לא מוכן מבעוד מועד, קשה להספיק לסיים את פעילויות הבוקר במועד, לארגן את התיק, לעתים יש צורך להשלים בבוקר שיעורי בית.

השהות בבית הספר מתחלקת לשהות בכיתה ולפעילות בהפסקה.

הילדים בכיתה (ולמעשה גם בבית) מתקשים לשבת במקומם, הם משנים תנוחות ישיבה לעתים תכופות, נעמדים על הכיסא, מתיישבים על הרצפה, קמים לעתים תכופות , מפטפטים עם חבריהם לכיתה. לעתים הם מתהלכים בכיתה ואף יוצאים החוצה (עם או בלי רשות). לעתים הדיבורים מלווים גם במריבות.

הישיבה בכיסא לאורך זמן עשויה להיות עינוי אמיתי ומלווה באי שקט. ילדים אלו מרבים להתנדנד במקום, לשנות תנוחות ישיבה לעתים קרובות, לתופף על השולחן או לבצע פעולות חוזרות אחרות.

ההקשבה שלהם מאופיינת בחוסר עקביות, הם מסוגלים להקשיב מספר דקות ואז הם "מתנתקים" ונראים כחולמים. לעתים הם מפתיעים , נראים כלא מרוכזים ולבסוף מסתבר כי הם קלטו את החומר הנלמד.

חלק גדול מילדים אלו סובלים מקשיי למידה . קשיים אלו מתגלים סמוך לאחר כניסתם לבית הספר והם מתמידים ומחמירים. לעתים קרובות זוהי הסיבה בגללה הילד מופנה לבירור כאשר השפעות קשיי הלמידה על הילד בהבטים לימודיים, חברתיים ובין-אישיים היא גדולה ביותר (דימוי עצמי נמוך, ירידה ברצון ללמוד, השגים לימודיים ירודים, יחסים רעועים עם המורים וההורים ועוד).

לעתים לילדים יש בנוסף לקשיי למידה הפרעות בתחומים נוספים כגון מוטוריקה עדינה וגסה, הפרעות תקשורת ועוד. ילדים אלו "מבלים" את זמנם בטיפולים שונים ואבחונים רבים אשר תורמים לתחושת חוסר הביטחון שלהם ולתחושת חריגותם לעומת ילדים אחרים.

מאפיין נוסף הוא אימפולסיביות . חלק מהילדים עם "פתיל קצר" והם מגיבים בהתפרצויות זעם, עימותים עם חבריהם, אלימות מילולית ואף פיסית. זוהי אחת הסיבות השכיחות להפנייתם להערכה פסיכולוגית או רפואית.

ההפסקה בין השיעורים עלולה להיות "זירת קרבות". הילד שלעתים נראה כמנותק מהכיתה ומהסובב אותו מתגלה בהפסקה כילד עליז, פעלתן, מוקד חברתי אשר ידו בכל ויד כל בו. ילדים אלה מעורבים במריבות ובמעשי קונדס שונים ולעתים חשים הורי הילדים כי הם הופכים להיות שעיר לעזאזל והם מואשמים בכל דבר גם אם הם לא נטלו בו חלק (למרות שבחקירה מדוקדקת ניתן למצוא לעתים קרובות כי יש אמת בהאשמות אלו…). פעילות זו אף עלולה להתבטא בהשחתת רכוש בבית הספר (או בבית).

לעתים המצב שונה, ילדים אלו מנודים חברתית, מופנמים ומרבים לשחק לבד או עם מספר קטן של חברים.

הילדים נוטים לפעילות עם ריגושים : מטפסים על עצים, חלונות. בטיולים הם מתנדבים לפעילות מסוכנת. במשחקים הם "קופצים בראש", צריכים להיות ראשונים ולנצח.

הפעילות בבית מעט שונה באופייה. ההתנהגות נוטה להיות מרוסנת יותר (בבית יש פחות ריגושים וגירויים ופחות גורמים להסח הדעת). עם זאת בולט הקושי להכין שיעורים , משימה זו מתארכת מאוד ולעתים מסתיימת באישון לילה (או בשלב בו ההורים מתיאשים…). גם בפעילות זו בולט הסח הדעת, הקושי בשמירת טווח קשב ובהתמדה בביצוע משימות. הם מחפשים כל תירוץ על מנת לעבור לפעילות אחרת.

שהותם בבית מלווה לעתים קרובות במריבות עם האחרים, הרס של חפצים בבית ואי סדר בסביבה בה הם פעילים .

התנהגותם מוגדרת לעתים קרובות על ידי ההורים כסקרנות . ואכן הילדים נוטים לחקור דברים, לפרק אותם (ולנסות להרכיב חדש גם אם לא בסדר הנכון…).

יש גם רגעי שקט : " הילד יכול שעות לראות טלוויזיה", אי אפשר להזיז אותן מהמחשב !" – התנהגות זו מטעה את ההורים אשר מאמינים כי התנהגות זו מצביעה על כך שאין בעיית קשב וריכוז – אין הדבר נכון, הילדים נוטים לפעילות שיש בה ריגוש וענין . למעשה הם מחפשים פעילות זו (וזהו אחד ההסברים להתנהגות האופיינית של התעסקות בנושא אחד ומהר מאוד מעבר לנושא או למשחק אחר). כאשר הם מצליחים למצוא נושא שמעניין אותם משתנה התנהגותם מהקצה לקצה. הכלל במקרה זה הוא פשוט " מה שמעניין אותם הם עושים היטב ואף לזמן ממושך. הם מתקשים להתמיד בפעילות חד-גונית ומשעממת ".

לעתים קיים פער משמעותי בין התנהגות הילד בכיתה להתנהגות בבית. יתכן אף מצב בו התנהגות הילד בבית הרסנית ומתישה ואילו בכיתה מתואר כילד שקט, מופנם וביישן.

לילדים עם ADHD קושי בויסות של ההתנהגות .

תכונה נוספת המאפיינת הוא חוסר עקביות . לעתים הם מבצעים משימה מסוימת בצורה טובה וסבלנית ולמחרת התיפקוד שונה לחלוטין. מצב זה גורם לבלבול וחוסר הבנה של המבוגרים אשר לא מבינים את פשר השינוי בהתנהגותו ותפקודו.

 

 

לרוש העמוד
 
דף הבית 
אודות  
תהליך האבחון של הפרעת קשב 
מבחנים ממוחשבים  
שאלונים להורדה  
שאלונים לאבחון עצמי 
מאמרים 
עדכונים 
קטעי וידאו 
...אימרות כנף של 
...ולעתים העיניים דומעות 
לילדים ונוער 
פורום 
דרכי הגעה  
קישורים מומלצים 
צרו קשר  
 
כל הזכויות שמורות למכון אדר © 2008