הפרעת קשב וריכוז – ADHD

ביטויי ההפרעה בגיל ההתבגרות /דר' עדי אדר

 

הפרעה זו היא הפרעה התפתחותית אשר ביטויה הראשונים עלולים להופיע בינקות ובד"כ (בערך ב- 2/3 מהמקרים) נמשכים גם בגיל ההתבגרות. יש לזכור כי שיא ההתבטאות של ההפרעה בשנים הראשונות לבית הספר אך ביטויים שונים עלולים להתמיד למשך כל החיים. חשוב להבין כי הטיפול בהפרעה לא מסתיים בשנות בית הספר הראשונות ולעתים הטיפול בגיל ההתבגרות אף חשוב יותר. לנערים ולנערות הלוקים בתסמונת טווח הקשב הקצר גיל ההתבגרות עלול להוות תקופה סוערת עם קשיים משמעותיים בלימודים, קשיים חברתיים, התנסויות בפעילות ובחיפוש אחר ריגושים (עישון ופעילויות דומות....), נהיגה מסוכנת, אימפולסיבית על כל הכרוך בכך ועוד .

להלן מספר מאפיינים של התסמונת בגיל ההתבגרות :

- חיפוש אחר גירויים, ריגוש ענין – בדומה לילדים ה"קופצים מנושא לנושא" גם מתבגרים נוטים לכך. אצלם תכונה זו עלולה להתלוות לפעילות הכרוכה בסיכון כגון : נהיגה לא זהירה, עיסוק בספורט אתגרי או בתחביבים מיוחדים ולעתים מסוכנים ועוד. לעתים הביטוי לתכונה זו הוא ביצוע בו זמני של משימות רבות כאשר חלקו או כולן לא מבוצעות עד תום עקב שעמום, איבוד ענין, קושי בביצוע ועוד.

- חוסר סבלנות – למתבגרים אלה נטייה להשתעמם במהירות ולהגיב בהתאם. תכונה זו קשורה לצורך בגירוי וריגוש מתמיד תוך כדי אובדן עניין מהיר בנושאים שונים. תורמת לתכונה זו האימפולסיביות, "הפתיל הקצר" והקושי בויסות התנהגות.

- אימפולסיביות – הביטויים לכך יכולים להיות הן בהתנהגות עם נטייה להתפרצויות זעם, אלימות מילולית ולעתים פיזית. הנער או הנערה מתקשים בהבנה ובקבלת מצבים חברתיים, מסוגלים לבטא את דעתם מבלי להתחשב בזולת ומסתבכים בעימותים שונים. לעתים תכונה זו כרוכה בשינוי תכוף בתוכניות, נטייה לבזבוז כספים, כגון : החלטה לא שקולה על קנייה בזבזנית, קושי בדחיית סיפוקים ועוד.

- חוסר מנוחה – זהו הביטוי במבוגרים ל"היפראקטיביות". קיים חוסר שקט פנימי, תנועתיות מוטורית, נטייה "להתנדנד", שינוי תנוחות ישיבה, קושי לשבת, למידה תוך כדי עמידה או הליכה וכ"ו. לעתים חוסר המנוחה בא לידי ביטוי בדיבור מהיר, לחוץ, אסרטיבי. תכונה זו ואחרות גורמות לעתים קרובות לאנשים הלוקים בהפרעה זו לבחור במקצוע אשר אינו מחייב "ישיבה במשרד", כגון : מקצוע לא שגרתי המערב נסיעות תכופות וכ"ו.

- קשיי קשב וריכוז – זהו אחד הביטויים האופיניים במבוגרים אשר (בניגוד לילדים צעירים) מסוגלים לתאר את הקשיים שלהם בתחום זה. הם מתארים "התנתקות" לאחר מספר דקות של למידה או הקשבה, קשיים בלימודים בתיכון, באוניברסיטה, בהשתלמויות מקצועיות. במקביל הם מאמצים שיטות העוקפות את הקשיים שלהם או לחילופין נמנעים מפעילות או מעיסוק במקצועות הכרוכים בלמידה.

- הסח הדעת – אף זוהי תכונה ש"משתמרת" מגיל צעיר ומשמעותה היא כי גם המתבגרים "קופצים" מנושא לנושא, הם חשים כי הם מתקשים להתרכז וכי גירויים שונים גורמים להם לאבד את חוט המחשבה ולהתמקד בנושא חדש, לעתים שולי. יש לציין כי לעתים קרובות נערים ונערות (וכן מבוגרים) מתארים כי לאחר נטילת ריטלין תחושה זו חולפת - הם מסוגלים להתמקד בנושא אחד ולא "לנדוד" במחשבות או במבט אחרי נושאים או מראות המסיחים את דעתם מהמטלה אליה הם נדרשים.

- תת השגיות – גם תכונה זו מלווה אותם מגיל צעיר. הביטוי "הוא לא ממצה את הפוטנציאל הטמון בו" חוזר בוריאציות שונות , גורם לתסכול, חוסר ביטחון, דימוי עצמי נמוך, הימנעות מפעילות תחרותית או לימודית ועוד. חלק גדול מהמבוגרים הלוקים בהפרעה זו חשים כי למעשה הם "פספסו" ולא הגיעו למימוש היכולת שלהם. תחושת החמצה זו עלולה להיות מלווה במרירות המתפרצת ביתר שאת עם הבנתם את המקור לבעייתם (כמו למשל לאחר קריאת סקירה זו...).

- קשיי התארגנות – זוהי תכונה המלווה אותם מגיל צעיר וממררת להם את החיים. דווקא העצמאות הקשורה לחיינו כמבוגרים עלולה להקשות עליהם עוד יותר. העדר יחסי של מסגרת (לעומת המסגרת הלימודית הקיימת בגיל צעיר) גורמת להם קשיי תפקוד יום-יומיים, חוסר סדר, קושי לבצע משימות עד תום כאשר קשיים אלו משליכים על כלל תפקודם.

- חוסר עקביות – קיימות עליות ומורדות ברמת הביצוע של משימות שונות. מצב זה מוסיף לבלבול וגם לקשיי האבחון. כמו כן מתפתחים חוסר ביטחון ורתיעה מביצוע משימות.

- קשיי למידה – למרות שתכונה זו לא קשורה בהכרח במישרין להפרעת קשב וריכוז הרי שלעתים קרובות המתבגרים והמבוגרים ממשיכים גם בגיל זה לסבול מקשיי למידה כגון דיסלקציה.

 

 

לרוש העמוד
 
דף הבית 
אודות  
תהליך האבחון של הפרעת קשב 
מבחנים ממוחשבים  
שאלונים להורדה  
שאלונים לאבחון עצמי 
מאמרים 
עדכונים 
קטעי וידאו 
...אימרות כנף של 
...ולעתים העיניים דומעות 
לילדים ונוער 
פורום 
דרכי הגעה  
קישורים מומלצים 
צרו קשר  
 
כל הזכויות שמורות למכון אדר © 2008