הפרעת קשב וריכוז – ADHD

תכשירי ריטלין – מנגנון פעולה /דר' עדי אדר

 

למרות שהמנגנון להיווצרות ההפרעה לא ברור באופן מלא הרי שאחת התיאוריות האפשריות היא "תסמונת האונה הקדמית העצלה". באופן תקין האונה הקדמית של המוח מסננת ומעכבת את מרבית הגירויים הלא חשובים ומאפשרת להתמקד בגירויים החשובים. על ידי כך ניתן להתמקד בגירוי מסוים (כגון מטלה לימודית, קול המורה וכדומה). כאשר האונה הקדמית "מתעצלת" בתפקידה המוח "מופצץ" בגירויים, יכולות המיקוד והקשב המתמשך ( sustained attention ) מתקצרים ומופיעים הסימפטומים השונים של ההפרעה.

תיאוריה מקובלת כיום להסבר מנגנון היווצרות ההפרעה קשור לרמות נמוכות של חומרים מסוימים במוח (חומרים אלו מעורבים בהעברת האימפולסים החשמליים במוח והם מכונים נוירו-טנרנסמיטורים או מוליכים עצביים). לקבוצה זו שייכים חומרים כגון דופמין, אפינפרין ועוד). עפ"י תאוריה זו הריטלין גורם להעלאת רמת החומרים במוח ולמעשה לשיפור התפקוד המוחי בתחום קשב, מיקוד, אימפולסיביות, תנועתיות יתר ועוד.

גירוייים רבים מציפים את המוח. באופן תקין האונה הקדמית מסננת ומעכבת את מרבית הגירויים הלא חשובים ומאפשרת להתמקד בגירויים החשובים. זהו המנגנון של ריכוז (התמקדות בגירוי חשוב בודד ולא "קפיצה" מגירוי לגירוי) וקשב (הנכונות לקבל מידע, לקלוט אותו ולאפשר למוח להמשיך ולעבד אותו כחלק מתהליך הלימוד).

כאשר האונה הקדמית לא מבצעת את תפקידה שהוא בלימת גירויים ומניעת "הצפה" של המוח בגירויים – מופיעים הסימנים של קשיי קשב ו ריכוז. הילד "קופץ" מנושא לנושא, לא מצליח להתמקד, מופיע אי שקט מוטורי, נטייה לאימפולסיביות (קושי בויסות עצמי) ואלימות מילולית ואף פיסית

אחד ההסברים לפעילותם של תרופות כגון ריטלין הוא שהתרופה "ממריצה" את האונה הקדמית, בולמת גירויים המסיחים את הדעת ויכולת הריכוז עולה. זהו האפקט הפרדוקסלי של ריטלין אשר למרות שהוא שייך לתרופות המעוררות (פסיכו-סטימולנטים) הוא גורם להרגעה התנהגותית ולשיפור יכולת הריכוז.

 

 

דף הבית 
אודות  
תהליך האבחון של הפרעת קשב 
מבחנים ממוחשבים  
שאלונים להורדה  
שאלונים לאבחון עצמי 
מאמרים 
עדכונים 
קטעי וידאו 
...אימרות כנף של 
...ולעתים העיניים דומעות 
לילדים ונוער 
פורום 
דרכי הגעה  
קישורים מומלצים 
צרו קשר  
 
כל הזכויות שמורות למכון אדר © 2008