תיבת פנדורה / דר' עדי אדר

פנדורה, בת האלים, הייתה יפה, מוכשרת בתחומים שונים ורבים וסקרנית מאוד.מתנות רבות הורעפו עליה על ידי האלים ורק בקשה אחת הייתה להם, לא לפתוח קופסה קטנה ומסתורית שהם נתנו לה.

אביגייל נערה עדינה, נאה למראה ובעלת חיוך שובה לב. בקול שקט היא סיפרה את סיפורה, סיפור די אופייני של קשיים לימודיים, קושי לשבת ולהכין מטלות לימודיות, תת השגיות לימודית, וכן טיפול פסיכולוגי בו החלה לאחרונה.
במהלך פגישה כזו יש צורך להבין תהליכים רגשיים, חרדה או דיכאון סמוי המהווה לעתים תכופות חלק מהתמונה ולכן שאלתי את אביגייל לסיבת הטיפול הפסיכולוגי.

רוחות רעות החלו להשתחרר בחדר, האווירה הנינוחה והשלווה בה התקיימה הפגישה קיבלה תפנית מפתיעה. תיבה קטנה נפתחה בהיסוס, תיבת פנדורה........................

"עברתי התעללות מינית במשך עשר שנים" – כך אמרה אביגייל בקול שקט, ללא סימני מבוכה מיוחדים או מצוקה נראית לעין. הסתכלתי עליה מופתע כאשר לכאורה לא היה שום רמז בסיפור חייה עד כה לתהום העמוקה שנפערה פתאום.
מטרת הפגישה לא הייתה לחשוף פרטים אינטימיים הקשורים לילדותה ולנעוריה אך מן ההכרח היה להבין נושא אשר יש לו השלכות רבות על מסקנות שונות הקשורות לאבחון, לטיפול ולהצלחתו בהמשך.

ואז טפטוף המידע הפך כמעט למבול – מבלי שנתבקשה כמעט וכאילו מתוך צורך פנימי לחשוף ולפרוק מועקה קשה גוללה לפני אביגייל סיפור מדהים, סיפור של ניצול בוטה מגיל 6 שנים, ניצול על ידי גברים רבים, "חבר מביא חבר", שכנים, אף קרובי משפחה (לא מהמשפחה הגרעינית), תלמידים.

אני מאזין בשקט, מתקשה להאמין, מנסה להבין, מדוע ילדה קטנה, בהמשך נערה ואף בחורה בוגרת לא פוצה פה, לא מתנגדת, לא מדווחת. איך נוצרה תפיסת חיים כה מעוותת שבה אביגייל חושבת כי היכולת לתקשר, להיות מקובלת כביכול כרוכה במעשים של ניצול גופה ורמיסת כבודה. אמנם לא נכנסתי לפרטים על אופי המעשים עצמם אך את טבעם ניתן היה לשער.

אביגייל בת למשפחה דתייה ובכך סיפורה הופך עוד יותר לבלתי נתפס. היא למדה באולפנא, עם בנות אחרות, נוצרת את סודה בפני כל – הוריה, חברותיה והמורות שלה. רק בגיל ההתבגרות היא שיתפה חלקית אחת מחברותיה בסיפורה ולמעשה עד היום בהיותה צעירה בת 28 שנים הוריה לא מודעים בצורה ברורה לסודה הנורא.

בתוך העיסה הסמיכה הזו מסתתר גם הפרעת קשב, קשיי ריכוז, מיקוד, וקושי רב ללמוד, קושי להצליח במבחנים. שאלות רבות נשאלות, האם אכן קיימים קשיי המיקוד שלה הם ראשוניים או שהם נובעים ממצב רגשי שביר וטראומטי. נושא זה אמנם מעניין מאוד אך הוא לא נושא הסיפור....

אביגייל נערה נבונה, מדברת בקול רגוע, מתארת תיאורים קשים כמדווחת על אדם זר, כמנותקת מאותה ביצה של מין, יצרים, אלכוהול, סמים אשר נרקחו להם יחדיו ויחד עם נשמתה המעונה השתחררו לעולם.....

אני מתבונן על אביגייל, נערה נאה, נינוחה, רק לעתים נשמע סדק בקולה וכעין עווית נראתה בגופה והמסגירים את הסערה והמערבולת הרגשית החבויים בה.מהיכן היא שאבה כוחות לשרוד? ילדה קטנה, חיה בחברה דתית, עם קודים מוסריים גבוהים, משמשת כחפץ של אנשים מבוגרים ממנה, מפחדת לחלוק את סודה עם הנפשות הקרובות שלה, עם חברותיה. כך חולפות השנים, היא מנהלת חיים כפולים, צריכה לשאוב כוחות ללמוד, לרצות את הסביבה. ובכלל לרצות זוהי כמעט התכלית שלה, לרצות ביום ולרצות בלילה. והיכן עובר הגבול, מה טוב ומה רע ואיפה המושיע שלה.......

כיום אביגייל אוספת את השברים, הטיפול הפסיכולוגי אכן עוזר לה. טיפול זה מאפשר לה לספר את סיפורה. מאפשר לה לתאר לי את ההתרסקות, את הבכי, את היאוש, את תחושת הגועל, את הכמיהה הנואשת לאהבה, למגע יד של חיבה ולא של תאווה.

אביגייל לומדת, רוצה להיות פסיכולוגית. של עצמה, של אחרים.... יש לה חבר ואיתו היא מתקדמת טיפין, טיפין נקרעת בין הרצון לספר לו את סיפורה לבין התובנה שגילוי זה עלול להיות סוף הקשר ביניהם.

תיבת פנדורה של אביגייל נפתחה בפעם הראשונה בילדותה. עת בנות משתעשעות בבובות, ציורים ושאר משחקי בנות השתחררו רוחות רעות ואפפו את גופה הזעיר ואת נשמתה המבולבלת. שנים רבות רוחות אלו מרחפות סביבה, לעתים היא משתחררת מהן והן מושכות אותה חזרה.


התיבה נפתחה שוב לאחרונה. אביגייל החלה בטיפול פסיכולוגי וטיפול תרופתי והיא ניגשה שוב לתיבה, ובתיבה כמו בסיפור המיתולוגי, נשארה התקווה. תקווה קטנה, משוועת לצאת החוצה, כלואה בתוך התיבה של אביגייל שנים רבות. עתה היא יוצאת החוצה, בזהירות מציצה מחוץ לתיבה, נושמת באושר את האוויר הטרי בחוץ וכמו פרפר אשר מגיח מפקעת הגולם היא מיבשת את כנפיה הלחות הדחוסות שנים רבות ועפה מעלה מעלה.

 
 
דף הבית 
אודות  
תהליך האבחון של הפרעת קשב 
מבחנים ממוחשבים  
שאלונים להורדה  
שאלונים לאבחון עצמי 
מאמרים 
עדכונים 
קטעי וידאו 
...אימרות כנף של 
...ולעתים העיניים דומעות 
לילדים ונוער 
פורום 
דרכי הגעה  
קישורים מומלצים 
צרו קשר  

 

כל הזכויות שמורות למכון אדר © 2008